Petri Suuronen Määrätietoisen ja rakentavan yhteistyön puolesta.

Polttomoottorin aika ei ole vielä ohi

Valitettavan usein ideologisista syistä halutaan tehdä nopeita ja rajuja päätöksiä niiden tehokkuutta ja seurauksia sen kummemmin ajattelematta. Hyvä esimerkki tällaisesta on viime aikoina voimakkaasti tapetilla ollut uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltäminen ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Jotkut puolueet ovat sen omaan vaaliohjelmaansa ottaneetkin.

Asiasta pidetään kohtuuttoman suurta meteliä siihen nähden, kuinka häviävän pienen globaaleista CO2-päästöistä suomalainen liikenne synnyttää, toisin sanoen kuinka pieni vaikutus liikenteen sähköistämisellä voi enintään olla. Koska polttomoottori on tehokas melua ja lämpöä tuottava laite, jossa sivutuotteena syntyy liike-energiaa, uskon, että liikenteen tulevaisuus on sähkössä. Kunhan tekniikka on kypsää, siirtymä tulee tapahtumaan markkinaehtoisesti ja varmasti monien mielestä yllättävän nopeasti. Tekniikan kypsymistä saadaan kuitenkin vielä odottaa. Sen vuoksi uusien polttomoottoriautojen kieltäminen olisi virhepäätös.

Perusteluna kuuluu usein, että Suomen pitää näyttää esimerkkiä ja painostaa autonvalmistajia sähköautojen tuomiseen markkinoille. Valitettavasti Suomen asema ei ole markkina-alueena niin merkittävä, että voisimme painostaa autonvalmistajia kieltämällä polttomoottoriautojen myynnin. Todennäköisempi olisi tilanne, jossa Suomeen ei yksinkertaisesti saataisi uusia autoja. Esimerkiksi tästä käy Opelin sähköauto Ampera, jota ei suurempien markkinoiden kysynnän vuoksi ole saatu Suomeen virallisen maahantuojan kautta ollenkaan. Lisäksi Amperan suhteen kannattaa huomioida, että ”edullinen” sähköauto tuottaa valmistajalleen tasoltaan täysin kestämättömiä tappioita, joten sen hintaan liittyy melkoisia nostopaineita. Tällä hetkellä Amperan hinta Saksassa on 43 000 euroa. Jo se on paljon pikkuautosta.

Sähköautoihin siirryttäessä tulee myös muistaa, että Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia, eikä sen uudistuminen tai siirtymä sähköautoihin tapahdu vanhemmasta päästä pakottamalla. Tonnin autolla ajava ei varmasti osta Teslaa, vaikka hänen autolleen asetettaisiin millaiset käyttömaksut tahansa. Sähköautoihin siirrytään uusien autojen ostajien ja työsuhdeautoilijoiden toiminnan perusteella, joten jos autokannan sähköistymistä halutaan tukea, tulee toimet kohdistaa näihin ryhmiin, eikä lisätä vanhoilla autoilla ajavien maksuja.

Tällä hetkellä järkevin toimintatapa olisi seurata tekniikan ja markkinoiden kehittymistä ennen päätösten tekemistä. Kannattaa myös muistaa, että polttomoottoriautotkin kehittyvät jatkuvasti ympäristöystävällisemmäksi, ja autokannan luonnollinen uudistuminen on hyväksi paitsi ympäristölle, myös liikenneturvallisuudelle. Hiljattain on uutisoitu esimerkiksi osapuilleen saatanasta seuraavina pidettyjen dieselautojen olevan tätä nykyä hyvinkin puhtaita sekä Nesteen uusiutuvista raaka-aineista valmistamasta biodieselistä. 

Lisäksi Suomessa tulisi ehdottomasti sallia bensiiniä puhtaammin palavan nestekaasun käyttö liikennepolttoaineena monien muiden Euroopan valtioiden tapaan. Tällä hetkellä sen käyttö on kiellettyä verotusperustein. Sallittua on kaasumainen kaasu, johon kuitenkin liittyy useita ongelmia. Pienin niistä ei ole sen vaatiman infrastruktuurin kustannus. Ajoneuvojen nestekaasua sen sijaan voisi kärjistäen myydä vaikka täysin grillikaasuja vastaavasti.
Polttomoottorin aika on päättymässä, mutta se ei ole vielä ohi. Pitkien etäisyyksien Suomessa liikkumista ei tule vaikeuttaa tarpeettomasti, ja suomalaisen liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat globaalissa mittakaavassa marginaaliset, joten mahdollisesti saavutettavat hyödyt ovat myös marginaalisia. Haitat sen sijaan voisivat pahimmassa tilanteessa olla merkittäviä. Tästä syystä uusien polttomoottoriajoneuvojen myynnin tulee olla jatkossakin sallittua.

Olen Liberaalipuolueen sitoutumaton eduskuntavaaliehdokas Uudenmaan vaalipiirissä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

"Kunhan tekniikka on kypsää, siirtymä tulee tapahtumaan markkinaehtoisesti ja varmasti monien mielestä yllättävän nopeasti. Tekniikan kypsymistä saadaan kuitenkin vielä odottaa."

Kyllä , odottakaamme rauhassa , ettemme tekisi ´maailmanparannushurmiossamme´ samanlaisia munauksia kuin oli esimerkiksi vuonna 2010 sorvattu tuulituki : loppulasku vuonna 2030 3-4 miljardia euroa , tyhjästä.

http://seppoviljakainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Käyttäjän mhatakka kuva
Markku Hatakka

Tesla pudottaa model 3 hintaa ’rajusti’.

”Tesla will offer the standard base Model 3 for $35,000, which can go 220 miles (354km) per charge.

It also will offer a $37,000 (£27,918) version with a premium interior that accelerates faster and can go 240 miles (386km) per charge.”

https://news.sky.com/story/elon-musks-tesla-to-shu...

Nyt lähestytään hybrid tai ainakin plug-in hybridin hintoja. Eri asia miten Teslan laatutaso ja kestävyys Suomen olosuhteissa?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Vanhimmilla Tesloilla on näköjään ensimmäiset katsastukset menossa. Jutusta ei käy ilmi, ovatko nuo viat jotenkin poikkeuksellisia laadun ja määrän puolesta muihin yhtä paljon ajettuihin sadantonnin autoihin verrattuna.

(Eipä muuten löydy jutussa mainittua keskustelua Sähköautot -nyt -ryhmästä. Ettei vaan olisi teslailijoiden omassa ryhmässä ollut? No, tuo on vaan hyvin kuvaavaa sähköautojuttujen tasolle...)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Aika kovat lukemat. Vuonna 2015 käyttöönotetuissa hylkäysprosentti on 8.5-8.7%, kun esim VW keskiarvo (ajettu suurin piirtein sama kuin Teslalla) on 2.0%. Taisi joku Honda vetäistä pyöreät nollatkin.

Tilastot ovat vähän hankalasti uudessa traficomissa, mutta tuollainen löytyi:

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/...

Käyttäjän AaroKustaanheimo kuva
Aaro Kustaanheimo

Voisiko autoja varten kehittää kombivoimalaitoksen tavoin toimivia moottoreita? Ideani on, että esimerkiksi mäntähöyrykone, höyryturbiin tai stirlingmoottori toimisi polttomoottorin jätelämmöllä ja pyörittäisi osaltaan auton pyöriä suoraan tai tuottaisi sähköä hybridiautoa varten. Kombivoimaloissa saadaan parhaimmillaan muutettua 60% lämmöstä sähköksi. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kombivoimalaitos

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Polttomoottorit poistuvat Pohjois-Amerikan tahtiin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset