Petri Suuronen Määrätietoisen ja rakentavan yhteistyön puolesta.

Moottoripyörä on oivallinen liikenneväline

Moottoripyöräily on monessa tilanteessa kätevä, nopea ja ympäristöystävällinen tapa liikkua. Tämän vuoksi moottoripyörät tulisikin ottaa huomioon infrastruktuuria suunniteltaessa ja lisäksi moottoripyörän käyttöön tulisi kannustaa aina, kun se on mahdollista.

 

Moottoripyörien edut erityisesti ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä ovat kiistattomat:

 

Moottoripyörien tilantarve on pieni. Niiden avulla etenemistä voi jatkaa myös tilanteissa, joissa autot joutuvat seisomaan ruuhkassa. Eurooppalainen motoristijärjestö FEMA koordinoi hiljattain liikkuvuustestin 14 eurooppalaisessa kaupungissa, myös Helsingissä, ja yhtä poikkeusta lukuun ottamatta moottoripyörä oli nopein liikkumismuoto, keskimäärin aikaa kului 53 % vähemmän kuin julkisen liikenteen käyttäjällä.

Moottoripyörien pieni tilantarve näkyy myös helppona pysäköintinä. Monesti moottoripyörän voi pysäköidä paikalle, johon auto ei mahdu. Useissa Euroopan maissa moottoripyörän saakin pysäköidä käytännössä vapaasti, kunhan se ei estä toisten kulkemista.

 

Moottoripyörät lisäävät liikenteen sujuvuutta. Sen lisäksi, että moottoripyöräilijä pääsee perille nopeammin, paranee sujuvuus aivan kaikkien tienkäyttäjien osalta. Belgiassa tehdyn tutkimuksen mukaan matkaan keskimäärin käytetty aika ja liikenneruuhkien kesto lyheni 40 %, kun vain 10 % autoilijoista vaihtoi moottoripyörään. Lisäksi samalla liikenteen päästöt laskivat 6 %.

 

Moottoripyörät kuluttavat vähemmän. Pienet ja kevyet moottoripyörät eivät kuluta tien pintaa samassa määrin kuin raskaammat ajoneuvot. Moottoripyörien polttoaineenkulutus ja haitallisten aineiden päästöt ovat merkittävästi autoja pienemmät, FEMA:n tutkimuksen mukaan keskimääräinen kulutusero on noin 1 l/100 km dieselautoihin ja 3 l/100 km bensiinikäyttöisiin autoihin verrattuna.

 

Sähkömoottoripyörät ovat ideaalisia kaupunkikäyttöön. Sähköajoneuvojen suurin ongelma tällä hetkellä on toimintasäteen rajallisuus. Urbaanissa ympäristössä ongelma on minimaalinen ja siirryttäessä enenevässä määrin sähkökäyttöisyyteen, pienenevät päästöt, mutta moottoripyörien muut edut säilyvät.

 

Moottoripyöräilyn hyödyt onkin huomattu muualla Euroopassa. Koska ne auttavat pienentämään ruuhkia ja ympäristörasitusta, moottoripyörät on sallittu monilla matalien päästöjen vyöhykkeillä (esim. Saksassa kaikilla matalapäästöisillä vyöhykkeillä) tai ne on vapautettu päästömaksuista (esim. Birminghamissa).

 

Uutta tieliikennelakia valmisteltaessa kansalaisilta kysyttiin Otakantaa.fi-palvelussa mielipidettä moottoripyörien pysäköinnin vapauttamiseen, kaistojen välissä ajamiseen sekä bussikaistojen käyttöön. Valtaosa vastaajista olisi sallinut mainitut helpotukset, perusteluissa toistuivat joustavuus, tilan säästäminen ja ruuhkien pienentäminen. Jostakin syystä helpotukset eivät päätyneet lakiehdotukseen. Koska moottoripyörien edut ovat kiistattomat, on nämä tekijät otettava uudelleen arvioitaviksi.

Moottoripyörien käyttöön tulisi kannustaa myös verotuksen keinoin. Autovero tulisi poistaa niin autoilta kuin moottoripyöriltäkin, mutta minimivaatimuksena moottoripyörien autovero tulisi suhteuttaa päästöihin autojen tapaan. Aiemmin tämä ei ole ollut mahdollista vertailukelpoisten päästötietojen puuttumisen vuoksi, mutta tilanteen muututtua on verotusperustetta korjattava. Tällä hetkellä isojen, yli 754-kuutioisten moottoripyörien autovero on päästöistä riippumatta 24,4 prosenttia. Suomen Motoristit ry:n selvityksen mukaan moottoripyörän veron määrä on lähes kaksinkertainen päästötasoltaan ja hinnaltaan vastaavaan autoon verrattuna. Tilanne on täysin kestämätön, ja moottoripyörien verokohteluun tulee puuttua välittömästi.

 

Moottoripyöräilijät itse tuntevat moottoripyöräilyn rentouttavan vaikutuksen, mutta hiljattain asiasta on julkaistu myös tutkimus. UCLA:n neurotieteiden ja käyttäytymisen laitoksen neurobiologisen tutkimuksen mukaan jo lyhyt moottoripyörällä ajaminen vaikutti kuljettajaan kevyen harjoittelun tapaan ja alensi stressitasoa. Moottoripyörällä ajaminen on siis paitsi hyväksi ympäristölle ja liikenteen sujuvuudelle, myös kuljettajalleen.

 

On totta, että suurin osa moottoripyöristä ei ole talviaikaan käytössä, mutta kesällä saatavat hyödyt ovat parempi kuin ei lainkaan hyötyjä. Tästä syystä moottoripyörien autoverokohtelu tulee lyhyellä aikavälillä saattaa autoja vastaavaksi – ja pitkällä aikavälillä autoverosta on luovuttava kokonaan. Moottoripyöräilyn aloittamisen esteitä tulee pyrkiä poistamaan esimerkiksi yksinkertaistamalla ajokorttiprosessia mopokortista aina täysitehoisen moottoripyörän kuljettamiseen oikeuttavaan A-korttiin. Moottoripyörien pysäköinti tulee sallia mopoja vastaavasti, kaistojen välissä ajaminen tulee sallia ruuhkaliikenteessä ja bussikaistojen sallimista moottoripyörille tulee suositella.

 

Jos pidit lukemastasi, ilmoita kannatuksestasi täällä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Harvoja laitteita, joissa sähköisellä liikenteellä saavutettaisiin oikeita etuja: Akun ei tarvitse olla järjettömän suuri, jolloin sen valmistus ei myöskään kuormita niin paljon ympäristöä ja toisaalta lataaminen onnistuu töpselistä äärellisessä ajassa (tai pikana kahvitauolla). Kun käyttö vielä ajoittuu kesäaikaan, ei laite myöskään lisää sähköjärjestelmän huippukulutusta tai kuormitusta ja toisaalta sähkön tuottaminen päästöttömästi on kesällä helpompaa.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Kyllä! Lisäksi moottoripyöräily vähentää stressiä, parantaa valppautta ja lisää mielihyvähormoonien määrää. Malttamattomana odotan jo pyöräilykauden alkua, nippanappa kestän tämän odotuksen ;D

Neurobiologinen tutkimus: moottoripyörällä ajo parantaa huomiokykyä ja tarkkaavaisuutta sekä alentaa stressiä! Linkki juttuun > https://bit.ly/2DCawbJ

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kuten kaikissa asioissa, niin tässäkin on ne varjopuolensa. Motoristi joutuu pukeutumaan ajoviiman ja kaatumisriskin vuoksi arkikäytössä hankaliin tamineisiin, kuljetuskapasiteetti on vaatimaton, onnettomuuksissa loukkaantumiset ovat usein vakavia jne.

Vakuutusmaksujen korkeus kertoo karua kieltään siitä, että riskit kasvavat merkittävästi siirryttäessä umpikorista kahdelle pyörälle.

Verojen korkeus taas siitä, että virkamiehet näkevät moottoripyörän turhakkeena, jolle pitää laittaa luksusveroja. Tuohon voisi muutos olla paikallaan.

Mopojen ja moottoripyörien sähköistyminen on tieheästi asutuissa Aasian kaupungeissa jo arkea. Toivottavasti pian Suomessakin. Sähkö tosiaan sopii paremmin prätkiin kuin autoihin. Johan Harrikkaakin alkaa saamaan sähköisenä versiona.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset